22. september 2011

Er det snart bjørnetid?

XACT BEAR lukkede i dag i 32,25 - knap 7% oppe, efter en temmelig nedslående dag på de globale aktiemarkeder.
XACT BEAR er et "kunstigt" papir, der stiger med ca. 1,5% når det svenske marked - defineret ved OMXS30 - falder med 1%. Der er altså tale om et gearet derivat, og du skal være opmærksom på, at det skattemæssigt behandles anderledes end "almindelige" aktier.


Nå, tilbage til analysen af XACT BEAR...
Jeg har først kigget på ugechartet. Det fortæller mig, at der er en temmelig kraftig modstand i området 32,50/33,00. Vi er således meget tæt på et muligt brud opad. Den blå graf forneden viser RSI, der ikke antyder nogle svaghedstegn i optrenden, der startede for få måneder siden. RSI er faldet tilbage til sin 60-linie, men er begyndt at stige igen.




Zoomer vi ind på dagschartet, bliver kanalen, der er dannet de sidste ca. 2 måneder, mere tydelig.
På dagschartet har optrenden eksisteret siden maj 2011, og bundene på Stochastic er stigende. Det er således tid til indkøb, og jeg samler nu yderligere op i XACT BEAR i morgen fredag. StopLoss sættes i første omgang til 28,00, men ved brud af modstanden i 32,75 flyttes StopLoss øjeblikkeligt op, i første omgang til 30,50 og senere - efter lidt konsolidering - til 32,75.




Hvad er så kursmålet?
Disse grafer levner ikke nogen mulighed for at beregne et kursmål, så jeg benytter et standard Point&Figure-chart til at give mig et hint. 




Medio august gav ovenstående P&F-chart et købssignal i 32,75. Købet blev dog ikke effektueret, da kursen stødte ind i både en opad- og en nedadgående trendlinie. Dengang kunne kursmålet beregnes til ca. 49,50 (markeret med en rød bolle), og dette kursmål er stadig i spil. Der er 2 trendlinier på vejen derop - een omkring 38 og een omkring 48 - så området omkring 46 og 48 anser jeg som det mest sandsynlige.


Hvis du vil vide mere om opbygning og fortolkning af Point&Figure-charts, kan du se nærmere på min hjemmeside PointFigure.Dk.


En stigning fra 32,25 til 46,00 svarer til ca. 42,5%, hvilket igen svarer til et fald i OMXS30 på ca. 28%.
Om dette er muligt, kigger jeg nærmere på i mit næste indlæg...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar